Loading

5.2.2. Obsah předmětu - 2. STUPEŇ

1. ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI
Očekávané výstupy - žák:
1.1 objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsobu jejich používání
1.2 rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu
1.3 zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje
1.4 zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, kterého zajímají
1.5 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy reklamy na veřejné mínění a chován lidí
1.6 zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení
1.7 uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
1.8 objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
1.9 rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem problémům lidské nesnášenlivosti
1.10 posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, ve škole, v obci

2. ČLOVĚK JAKO JEDINEC
Očekávané výstupy - žák:
2.1 objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života
2.2 posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
2.3 rozpozná projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání
2.4 popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru

3. STÁT A HOSPODÁŘSTVÍ
Očekávané výstupy - žák:
3.1 rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady
3.2 objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání
3.3 dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi
3.4 vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí
3.5 rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí státu směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané
3.6 rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti
3.7 na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu

4. STÁT A PRÁVO
Očekávané výstupy - žák:
4.1 rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovnává jejich znaky
4.2 rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu
4.3 objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů
4.4 vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů
4.5 přiměřeně upravuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských a svobod
4.6 objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství
4.7 provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci
4.8 dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují a uvědomuje si rizika porušování
4.9 rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestních činů
4.10 rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestní čin, uvede jejich příklady

5. MEZINÁRODNÍ VZTAHY, GLOBÁLNÍ SVĚT
Očekávané výstupy - žák:
5.1 popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování
5.2 uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy
5.3 uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory
5.4 uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva
5.5 objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni – v obci, regionu
5.6 uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání

Žádné komentáře:

Okomentovat