Loading

5.2.3. Občanská a rodinná výchova - 6. ROČNÍK

ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- uvede, ve kterých právních normách a ve kterých vnitřních normách školy jsou upravena pravidla chování žáků a pracovníků školy a práv a povinnosti žáků a jejich rodičů, uvede, kde jsou tyto normy k dispozici k prostudování
- na konkrétních příkladech vysvětlí význam stanovení pravidel chování a význam jejich dodržování
- uvede několik příkladů spojení života lidí s přírodními cykly
- vysvětlí členění času podle křesťanského kalendáře
- vysvětlí, proč některé země používají odlišný kalendář (uvede příklad)
- objasní význam pojmů režim dne, denní rytmus, uvede příklady dobře a špatně zvolených denních rytmů a režimů
- sestaví si vyvážený režim dne
- uvede příklady vhodně a nevhodně využitého volného času
- se spolužáky sestaví přehled sportovních činností a koníčků jednotlivých žáků ve tříd
- vymezí role jednotlivých členů rodiny
- uvede, které osobní údaje jsou „pod ochranou“ zákona o ochraně osobních údajů a jak se
- s nimi nakládá
- vyplní formulář s údaji o své rodině
- sestrojí jednoduchý rodokmen vlastní rodiny
- jmenuje formy vlastnictví bytu
- sestrojí plánek bytu se soupisem zařízení, kterým by jej vybavil, pomocí internetu či katalogů nábytku určí cenu tohoto zařízení
- vyjmenuje funkce rodiny, uvede konkrétní příklady k jednotlivým funkcím
- vysvětlí pojem náhradní rodinná výchova nezletilých dětí, vyjmenuje formy, jakými je v ČR realizována
- uvede podmínky, za jakých lze v ČR uzavřít manželství
- vysvětlí pojmy civilní a církevní sňatek, plánované rodičovství, antikoncepce a antikoncepční prostředky, monogamie ,polygamie
- uvede postup, jak uzavřít civilní sňatek
- vysvětlí, z čeho se skládá měsíční rodinný rozpočet
- uvede příklady jak lze zvýšit měsíční příjem a snížit výdaje rodinného rozpočtu
- v tisku vyhledá příklady, kdy se nevyplatila důvěřivost k neznámým lidem. Uvede, jak jednat s neznámými lidmi v různých situacích
- rozezná přátelské chování od manipulace
- vysvětlí pojem šikana a aktivně proti ní vystupuje
- uvede výhody a nevýhody života ve městě a na vesnici
- uvede příklady organizací, které se zabývají ochranou přírody
- sestaví svůj hodnotový žebříček
- na modelových situacích vysvětlí, kdy jsou si lidé rovni a kdy a čím si rovni nejsou, diskutuje o příčinách a možnostech pomoci
- uvede stručný obsah aspoň pěti českých pověstí
- vybranou pověst zpracuje do podoby komiksu
- sestaví svůj žebříček deseti „největších Čechů“ a u každého uvede jeho význam
- pozná osobnosti na našich mincích a bankovkách
- ve skupině zpracuje projekt „Co nás proslavilo“
- uvede hlavní jazykové skupiny v Evropě,uvede příklady jazyků z jednotlivých skupin
- v ukázkách rozlišuje spisovný a nespisovný jazyk (slang, místní nářečí, obecnou češtinu)
- popíše činnost obecního úřadu
- uvede jméno starosty a několika členů zastupitelstva
- ve skupině vytvoří propagační materiál kraje (významné historické památky, přírodní krásy a útvary slavné osobnosti, známé výrobky apod.)
- pozná nejvýznamnější památky Prahy
- sestaví svůj soupis deseti nejznámějších míst v ČR, doloží obrázky a stručným textem
- uvede národnostní menšiny v ČR
- rozliší a na příkladech uvede rozdíly mezi pojmy vlastenectví a nacionalismus
- vysvětlí pojmy rasismus,xenofobie, extremismus, na konkrétních příkladech doloží nebezpečí těchto projevů pro společnost


UČIVO

Naše škola
Práva a povinnosti žáků a rodičů
Vnitřní pravidla školy

Rok v jeho proměnách a slavnostech
Cyklus dne, týdne a roku
Denní rytmus
Volný čas

Domov a rodina
Moje rodina
Uspořádání bytu
Rodina, její funkce a náhradní rodinná výchova

Domov a rodina
Manželství a rodičovství
Hospodaření domácnosti
Sousedé, hosté a cizí lidé
Domov a jeho přírodní okolí
Lidská setkání
Rovnost a nerovnost lidí
Pověsti o počátcích českého národa
Naši slavní předkové
Co nás proslavilo
Mateřský jazyk

Obec, region,země
Moje obec
Radnice a obecní zastupitelstvo
Památná místa a významné osobnosti bydliště
Praha – matka měst
Významná místa naší země
Národnostní menšiny

Žádné komentáře:

Okomentovat