Loading

5.2.1. Charekteristika předmětu - OBČANSKÁ A RODINNÁ VÝCHOVA

Obsahové vymezení
Vyučovací předmět Občanská a rodinná výchova je vytvořen ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Výchova k občanství vymezeného v RVP ZV. Integruje rovněž část vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví (tématické okruhy Vztahy mezi lidmi a formy soužití,Osobnostní a sociální rozvoj) a vzdělávacího oboru Člověk a svět práce (tématický okruh Svět práce).

Časové vymezení
Občanská a rodinná výchova se vyučuje od šestého do devátého ročníku. Ve všech ročnících je dotována dvěma hodinami týdně.

Organizační vymezení
Vyučování probíhá převážně v kmenových třídách.K organizačním formám výuky patří práce s učebnicí,odbornou literaturou,různými dokumenty a internetem.Součástí výuky jsou besedy,návštěvy státních institucí a úřadů,projekty a terénní práce.

Realizovaná průřezová témata
Do vzdělávacího obsahu Občanské a rodinné výchovy jsou začleněna průřezová témata RVP ZV:Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana,Multikulturní výchova,Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech,Mediální výchova.

Výchovné a vzdělávací strategie
Pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí (k. k učení,k. k řešení problémů,k. komunikativní,k.sociální a personální,k. občanské,k. pracovní)učitel využívá následující postupy:
- učitel pravidelně zadává žákům úkoly (referáty,krátkodobé osobní či skupinové projekty,pracovní listy),které je směřují k nalezení vlastního nejvhodnějšího postupu osvojování si nových informací
- prostřednictvím skupinové práce, hraní rolí, diskuzí aj.učitel vytváří příležitosti k tomu,aby žáci promýšleli různé životní scénáře k určité modelové situaci a vede je k individuální mu i skupinovému hodnocení daného problému.
- prostřednictvím modelových situací,hraní rolí učí žáky pravidlům asertivní komunikace,obhajování vlastního stanoviska,nalézání kompromisu
- motivuje žáky k práci ve skupině, podílení se na prezentaci výsledků své práce
- seznamuje žáky s různými způsoby sebepoznávání a podporuje je k využívání získaných informací pro svůj osobní rozvoj
- připravuje modelové situace, pomocí nichž seznamuje žáky s různými procedurami v mezilidském styku(jednání na úřadech,soudní řízení,volby aj.), vytváří příležitosti k diskusím žáků k různým společenskovědním tématům.
- pravidelným komentováním společenského dění a vhodně zvolenými aktivitami vede učitel žáky ke sledování aktuální společenské,ekonomické,sociální a politické situace v ČR i ve světě.

Žádné komentáře:

Okomentovat