Loading

6.3.3. Přírodopis - 6. ROČNÍK

ŠKOLNÍ VÝSTUPY:
Žák :
- uvede zásady pro pozorování v přírodě
- pozoruje vybranou přírodninu (její část) okem, lupou
- popíše mikroskop, připraví jednoduchý mikroskopický preparát, pozoruje ho malým zvětšením a jednoduše zakreslí
- předvede orientaci v učebnici, využije rejstřík
- aplikuje v praxi základní pravidla zakládání a sledování jednoduchého pokusu (v návaznosti na 1. stupeň ZŠ )
- vysvětlí pojem: společenstvo, ekosystém
- uvede příklady rostlin a hub rostoucích v lese, prakticky rozlišuje lesní stromy, keře, byliny a houby (zejména jedovaté)
- uvede příklady živočichů v lese a zařadí je do systematických skupin
- uvede příklady vztahů lesních organismů
- uvede vztahy lesa k neživým podmínkám prostředí
- vymezí faktory, které určují rozmanitost lesů, uvede příklady lesů v závislosti na výškové členitosti krajiny
- vysvětlí význam lesa pro člověka, uvede základní způsoby využívání a ochrany lesa
- rozliší různé podmínky pro vodní organismy
- uvede příklady organismů v rybníku a jeho okolí, uvede příklady organismů, které jsou součástí planktonu, charakterizuje skupiny organismů, zařadí uváděné organismy
do hlavních systematických skupin
- uvede příklady vztahů mezi vodními organismy, zdůrazní význam rostlin, uvede význam čistoty vody pro život
- rozliší různé typy bylinných společenstev (pastvina, louka, horská louka, pole)
- uvede příklady organismů žijících v bylinných společenstvech, rozliší naše základní obilniny (a jiné vybrané byliny), zařadí organismy do vyvozených systematických skupin
- vysvětlí pojem: monokultura; navrhne, jak mohou být bylinná společenstva obhospodařována
- uvede příklady vztahů mezi organismy
- uvede různý význam pojmu: škůdce, plevel, z pohledu biologie a z pohledu zemědělské výroby, uvede příklady takových organismů
- předvede dovednost používání určovacího klíče
- sestaví systematický přehled probraných organismů
- určí rostliny a živočichy podle atlasů a pomocí jednoduchých klíčů


UČIVO

Metody zkoumání přírody
Základní metody pozorování přírody
Nástroje pro pozorování přírody: lupa, mikroskop
Záznamy pozorování
Práce s literaturou
Jednoduchý pokus

Les
Les: příklad společenstva a ekosystému
Rostliny a houby našich lesů : příklad řas, hub,lišejníků, mechů, kapradin, nahosemenných a krytosemenných rostlin - popis vnější stavby těla

Živočichové našich lesů: příklady živočichů
podle systematických jednotek: měkkýšů,
kroužkovců, členovců, obratlovců - popis vnější stavby těla

Vztahy rostlin a živočichů v lese.
Lesní patra a život v nich, potravní vztahy, příklady
Les jako celek: rozmanitosti lesů v závislosti na členitosti prostředí a dalších podmínkách

Význam a ochrana lesů, nebezpečí nadměrného odlesňování

Voda a její okolí
Voda jako prostředí života: voda tekoucí a stojatá, vlastnosti vody, význam její čistoty pro život

Organismy rybníka a jeho okolí: příklady rostlin a živočichů podle jejich systematického zařazování, aktivní zařazování do již vytvořených skupin a jejich další doplňování.

Společenstvo rybníka jako celek: vztahy mezi organismy, závislosti na podmínkách prostředí, změny v průběhu roku, srovnání s tekoucí vodou

Louky, pastviny a pole
Charakteristika stepních (bylinných) společenstev, jejich rozmanitost v závislosti na podmínkách prostředí

Organismy stepních společenstev: příklady podle systematických jednotek - aktivní zařazování a doplňování - vytváření přehledů systematických skupin, druhová rozmanitost v bylinných společenstvech

Bylinné společenstvo a monokultury

Srovnání přirozeného společenstva jako celek, vztahy mezi organismy, potravní řetězce a pyramidy, oběh látek

Návaznost potravních řetězců, význam biologické regulace a její využití v zemědělství, vyvození pojmu škůdce

Využívat jednoduchý botanický klíč

Regionální zvláštnosti přírody
Porovnání probraných společenstev, jejich zastoupení v okolí

Aplikace získaných poznatků na samostatné zkoumání místního přírodního společenstva

Žádné komentáře:

Okomentovat