Loading

6.3.2. Obsah předmětu - 2. STUPEŇ

1. OBECNÁ BIOLOGIE A GENETIKA
Očekávané výstupy- žák:
1.1 rozliší základní projevy a podmínky života, orientuje se v daném přehledu vývoje organismů
1.2 popíše základní rozdíly mezi buňkou rostlin, živočichů a bakterií a objasní funkci základních organel
1.3 rozpozná, porovná a objasní funkci základní orgánů (orgánových soustav) rostlin i živočichů
1.4 třídí organismy a zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek
1.5 vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti
1.6 uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismů
1.7 uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka

2. BIOLOGIE HUB
Očekávané výstupy- žák:
2.1 rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků
2.2 vysvětlí různé způsoby výživy hub a jejich význam v ekosystémech a místo v potravních řetězcích
2.3 objasní funkci dvou organismů ve stélce lišejníků

3. BIOLOGIE ROSTLIN
Očekávané výstupy- žák:
3.1 odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům
3.2 porovná vnější a vnitřní stavbu jednotlivých orgánů a uvede praktické příklady jejich funkcí a vztahů v rostlině jako celku
3.3 vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin
3.4 rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
3.5 odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí

4. BIOLOGIE ŽIVOČICHŮ
Očekávané výstupy - žák:
4.1 porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
4.2 rozlišuje a porovná jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy, zařazuje je do hlavních taxonomických skupin
4.3 odvodí na základě pozorování základní projevy chování živočichů v přírodě, na příkladech objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
4.4 zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy

5. BIOLOGIE ČLOVĚKA
Očekávané výstupy- žák:
5.1 určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy
5.2 orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka
5.3 objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří
5.4 rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby
5.5 aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla

6. NEŽIVÁ PŘÍRODA
Očekávané výstupy- žák:
6.1 objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik trvání života
6.2 rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek
6.3 rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody
6.4 porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy, rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě
6.5 rozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků
6.6 uvede na základě pozorování význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj a udržení života na Zemi

7. ZÁKLADY EKOLOGIE
Očekávané výstupy- žák:
7.1 uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
7.2 rozlišuje a uvede příklady systémů organismů – populace, společenstva, ekosystémy a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému
7.3 vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam
7.4 uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému

8. PRAKTICKÉ POZNÁVÁNÍ PŘÍRODY
Očekávané výstupy- žák:
8.1 aplikuje praktické metody poznávání přírody
8.2 dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody

Žádné komentáře:

Okomentovat