Loading

6.3.4. Přírodopis - 7. ROČNÍK

ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- uvede typy ekosystémů utvářených člověkem a jejich význam
- uvede příklady organismů v umělých ekosystémech a systematicky je zařadí
- zhodnotí, které organismy v umělých ekosystémech jsou (nejsou) pro člověka užitečné
- vyhledá, uvede příklady organismů provázejících člověka, zhodnotí jejich význam pro život člověka
- uvede (zdůvodní), jak se chránit před organismy nebezpečnými pro člověka
- uvede příklady organismů, které člověk pěstuje a chová
- uvede příklady závislosti člověka na různých organismech
- posoudí, jak závisí rozmanitost života na podmínkách prostředí
- sestaví příklady potravních vztahů v různých ekosystémech, systematicky zařadí různé organismy
- vyhodnotí význam ochrany přírody (význam mezinárodní spolupráce při ochraně přírody)
- popíše stavbu buňky
- porovná buňku rostlinnou a živočišnou
- pozoruje buňku mikroskopem a provede její jednoduchý nákres
- popíše dělení buňky
- vysvětlí rozdíl mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, uvede příklady těchto organismů
- popíše stavbu těla bakterií a virů
- uvede rozdíl mezi rostlinami a houbami, pozná běžně známé houby, rozliší houby na jedovaté a jedlé, doloží význam plísní a kvasinek, uvede příklady nižších rostlin, popíše, jak se rozmnožují a kde rostou
- popíše stavbu a funkci základních orgánů rostliny
- uvede příklady různé stavby kořenů, stonků, listů, květů a plodů
- objasní rozdíl mezi rostlinami jednoděložnými a dvouděložnými, uvede příklady těchto rostlin
- vysvětlí pojem: fotosyntéza; porovná fotosyntézu a dýchání
- vysvětlí, k jakým změnám dochází u rostlin během roku
- uvede odlišnosti rostlin jednoletých, dvouletých a vytrvalých,
- zdůvodní význam ochrany rostlin a hub
- uvede rozdíl mezi jednotlivými skupinami
- určí základní zástupce jednotlivých skupin
- vytkne základní znaky jednotlivých skupin
- objasní základní orgánové soustavy a rozdíl oproti jiným
- vysvětlí význam některých jedinců pro člověka (užiteční, škůdci)


UČIVO

Lidská sídla a jejich okolí
Ekosystémy utvářené člověkem : sad, zelinářská zahrada, okrasné zahrady, parky, sídlištní zeleň, rumiště a cesty
Příklady organismů v ekosystémech utvářených člověkem, jejich systematické řazení, vztahy mezi organismy
Význam umělých ekosystémů pro člověka, jejich záměrné ovlivňování, význam šlechtění, nežádoucí organismy - vliv na zdraví (alergie )
Organismy provázející člověka : bakterie, viry, houby, ploštěnci, hlísti, hmyz, savci - jejich význam pro život člověka
Ochrana před původci a přenašeči nemocí
Organismy člověkem pěstované a chované - pokojové rostliny, estetický význam, živočichové v bytech - hygiena a mezilidské vztahy
Živočichové hospodářsky významní - zdomácňování a chovy

Cizokrajné rostliny a živočichové
Závislost složení přírodních společenstev na podmínkách prostředí
Příklady cizokrajných přírodních společenstev a nejznámějších organismů těchto společenstev - příklady vztahů
Světová ochrana přírody, mezinárodní spolupráce, význam botanických a zoologických zahrad

Stavba a funkce organismů - buňka
Základní stavba rostlinné a živočišné buňky,srovnání
Dělení buňky
Jednobuněčné a mnohobuněčné organismy - základní rozdíl
Bakterie, viry ( charakteristiky stavby - význam )

Stavba a funkce hub, nižších a vyšších rostlin
Nižší rostliny a houby – srovnání
Vyšší rostliny a orgány jejich těla
Kořen, stonek, list, květ, plod : stavba a funkce
Základní životní děje rostlin

Stavba a funkce bezobratlých
Žahavci
Ploštěnci
Měkkýši
Kroužkovci
Členovci

Žádné komentáře:

Okomentovat