ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- uvede typy ekosystémů utvářených člověkem a jejich význam
- uvede příklady organismů v umělých ekosystémech a systematicky je zařadí
- zhodnotí, které organismy v umělých ekosystémech jsou (nejsou) pro člověka užitečné
- vyhledá, uvede příklady organismů provázejících člověka, zhodnotí jejich význam pro život člověka
- uvede (zdůvodní), jak se chránit před organismy nebezpečnými pro člověka
- uvede příklady organismů, které člověk pěstuje a chová
- uvede příklady závislosti člověka na různých organismech
- posoudí, jak závisí rozmanitost života na podmínkách prostředí
- sestaví příklady potravních vztahů v různých ekosystémech, systematicky zařadí různé organismy
- vyhodnotí význam ochrany přírody (význam mezinárodní spolupráce při ochraně přírody)
- popíše stavbu buňky
- porovná buňku rostlinnou a živočišnou
- pozoruje buňku mikroskopem a provede její jednoduchý nákres
- popíše dělení buňky
- vysvětlí rozdíl mezi jednobuněčnými a mnohobuněčnými organismy, uvede příklady těchto organismů
- popíše stavbu těla bakterií a virů
- uvede rozdíl mezi rostlinami a houbami, pozná běžně známé houby, rozliší houby na jedovaté a jedlé, doloží význam plísní a kvasinek, uvede příklady nižších rostlin, popíše, jak se rozmnožují a kde rostou
- popíše stavbu a funkci základních orgánů rostliny
- uvede příklady různé stavby kořenů, stonků, listů, květů a plodů
- objasní rozdíl mezi rostlinami jednoděložnými a dvouděložnými, uvede příklady těchto rostlin
- vysvětlí pojem: fotosyntéza; porovná fotosyntézu a dýchání
- vysvětlí, k jakým změnám dochází u rostlin během roku
- uvede odlišnosti rostlin jednoletých, dvouletých a vytrvalých,
- zdůvodní význam ochrany rostlin a hub
- uvede rozdíl mezi jednotlivými skupinami
- určí základní zástupce jednotlivých skupin
- vytkne základní znaky jednotlivých skupin
- objasní základní orgánové soustavy a rozdíl oproti jiným
- vysvětlí význam některých jedinců pro člověka (užiteční, škůdci)
UČIVO
Lidská sídla a jejich okolí
Ekosystémy utvářené člověkem : sad, zelinářská zahrada, okrasné zahrady, parky, sídlištní zeleň, rumiště a cesty
Příklady organismů v ekosystémech utvářených člověkem, jejich systematické řazení, vztahy mezi organismy
Význam umělých ekosystémů pro člověka, jejich záměrné ovlivňování, význam šlechtění, nežádoucí organismy - vliv na zdraví (alergie )
Organismy provázející člověka : bakterie, viry, houby, ploštěnci, hlísti, hmyz, savci - jejich význam pro život člověka
Ochrana před původci a přenašeči nemocí
Organismy člověkem pěstované a chované - pokojové rostliny, estetický význam, živočichové v bytech - hygiena a mezilidské vztahy
Živočichové hospodářsky významní - zdomácňování a chovy
Cizokrajné rostliny a živočichové
Závislost složení přírodních společenstev na podmínkách prostředí
Příklady cizokrajných přírodních společenstev a nejznámějších organismů těchto společenstev - příklady vztahů
Světová ochrana přírody, mezinárodní spolupráce, význam botanických a zoologických zahrad
Stavba a funkce organismů - buňka
Základní stavba rostlinné a živočišné buňky,srovnání
Dělení buňky
Jednobuněčné a mnohobuněčné organismy - základní rozdíl
Bakterie, viry ( charakteristiky stavby - význam )
Stavba a funkce hub, nižších a vyšších rostlin
Nižší rostliny a houby – srovnání
Vyšší rostliny a orgány jejich těla
Kořen, stonek, list, květ, plod : stavba a funkce
Základní životní děje rostlin
Stavba a funkce bezobratlých
Žahavci
Ploštěnci
Měkkýši
Kroužkovci
Členovci
Ten přesah do ekologie se mi docela líbí. Na druhou stranu myšlenka toho, že výstavbou montované haly ohrožuje ekosystém je fakt zcestná. Ano, může to být problém, pokud se k té stavbě nebude přistupovat citlivě. Jenže to se dneska děje fakt už jenom málokdy. Naopak různé analýzy od biologů se dneska očekávají.
OdpovědětVymazat