Loading

6.3.1. Charakteristika předmětu - PŘÍRODOPIS

Obsahové vymezení
Vyučovací předmět Přírodopis vychází z obsahu vzdělávacího oboru Člověk a příroda a je v některých ročnících částečně spjat s vyučovacím předmětem Zeměpis.

Časové vymezení
Hodinová dotace v jednotlivých ročnících odpovídá učebnímu plánu.V 6. – 9. ročníku
2 hodiny týdně.

Organizační vymezení
Vyučovací předmět Přírodopis se vyučuje v odborné učebně přírodopisu i v kmenových třídách. K preferovaným organizačním formám výuky patří přírodovědné vycházky, exkurze a praktická cvičení ve škole (laboratorní práce) i v terénu (terénní praktika z přírodopisu). Obsah výuky v jednotlivých ročnících není členěn klasicky na botaniku, zoologii, biologii člověka a mineralogii s petrologií. Předmět je vyučován jako tzv. „Ekologický přírodopis“, ve kterém klasické členění oboru ustupuje ve většině případů výuce po jednotlivých ekosystémech s vnímáním vzájemných vztahů různých organismů uvnitř těchto ekosystémů.

Realizovaná průřezová témata
V rámci předmětu přírodopis jsou realizovány některé tématické okruhy průřezových témat: Environmentální výchova,Multikulturní výchova,Osobnostní a sociální výchova.

Výchovné a vzdělávací strategie
V hodinách Přírodopisu jsou pro rozvíjení a utváření klíčových kompetencí (k.k učení, k.k řešení problému, k.komunikativní, k.sociální a personální, k.občanské, k.pracovní) využívány následující postupy:
- učitel umožňuje využití různých metod pozorování přírodních objektů, procesů, vlastností a jevů.
- učitel žáky vede k vyhledávání, zpracovávání a používání potřebných informací z literatury a internetu a k jejich hodnocení
- učitel podporuje používání cizího jazyka a výpočetní techniky
- učitel umožňuje žákovi pozorovat a experimentovat, porovnávat výsledky a vyvozovat závěry.
- učitel vede žáky ke správnému zaznamenávání a zdokonalování experimentů
- učitel uplatňuje individuální přístup k žákovi
- učitel motivuje k učení, snaží se cíleně vytvářet takové situace, v nichž má žák radost z učení.
- učitel při hodnocení používá ve zřetelné převaze prvky pozitivní motivace.
- učitel vede žáka k trpělivosti, povzbuzuje ho.
- učitel vybírá pro žáky zajímavé texty a úlohy – tím motivuje k zapojení do předmětových soutěží a olympiád

Žádné komentáře:

Okomentovat