Loading

6.2.2. Obsah předmětu - 2. STUPEŇ

1. POZOROVÁNÍ , POKUS A BEZPEČNOST PRÁCE
Očekávané výstupy - žák:
1.1 určí společné a rozdílné vlastnosti látek
1.2 pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost; posoudí nebezpečnost vybraných látek, se kterými zatím pracovat nesmí
1.3 objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek

2. SMĚSI
Očekávané výstupy - žák:
2.1 rozlišuje směsi a chemické látky
2.2 vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení
2.3 vysvětlí základní faktory ovlivňující rozpouštění pevných látek
2.4 navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení; uvede příklady oddělování složek v praxi
2.5 rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití
2.6 uvede příklady znečišťování vody a vzduchu v pracovním prostředí a domácnosti, navrhne nejvhodnější preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění

3. ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK A CHEMICKÉ PRVKY
Očekávané výstupy - žák:
3.1 používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech
3.2 rozlišuje chemické prvky a chemické sloučeniny a pojmy užívá ve správných souvislostech
3.3 orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti

4. CHEMICKÉ REAKCE
Očekávané výstupy - žák:
4.1 rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí, uvede příklady prakticky důležitých chemických reakcí , provede jejich klasifikaci a zhodnotí jejich využívání
4.2 přečte chemické rovnice a s užitím zákona zachování hmotnosti vypočítá hmotnost výchozí látky nebo produktu
4.3 aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí v praxi a při předcházení jejich nebezpečnému průběhu

5. ANORGANICKÉ SLOUČENINY
Očekávané výstupy - žák:
5.1 porovná vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, kyselin, hydroxidů a solí a posoudí vliv významných zástupců těchto látek na životní prostředí
5.2 vysvětlí vznik kyselých dešťů, uvede jejich vliv na životní prostředí a uvede opatření, kterými jim lze předcházet
5.3 orientuje se na stupnici pH, změří reakci roztoku univerzálním indikátorovým papírkem a uvede příklady uplatňování neutralizace v praxi

6. ORGANICKÉ SLOUČENINY
Očekávané výstupy - žák:
6.1 rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití
6.2 zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů energie a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy
6.3 rozliší vybrané deriváty uhlovodíků, uvede jejich zdroje, slastnosti a použití
6.4 orientuje se ve výchozích látkách a produktech fotosyntézy a koncových produktů biochemického zpracování, především bílkovin, tuků, sacharidů.
6.5 určí podmínky postačující pro aktivní fotosyntézu
6.6 uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitamínů

7. CHEMIE A SPOLEČNOST
Očekávané výstupy - žák:
7.1 zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi
7.2 aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situacích situací z praxe
7.3 orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka

Žádné komentáře:

Okomentovat