Loading

4.2.1. Charakteristika předmětu - VLASTIVĚDA

Obsahové vymezení
Vyučovací předmět Vlastivěda vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, navazuje na žákovské výstupy z předmětu Prvouka v 1. a 2. ročníku a je propojen s ostatními vyučovacími předměty, zejména s českým jazykem a literaturou.

Časové vymezení
Hodinová dotace ve 4. ročníku je 1 hodina týdně, v 5.ročníku 2 hodiny týdně.

Organizační vymezení
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu tvoří základ pro výuku předmětů Dějepis, Zeměpis, Občanská a rodinná výchova ve vyšších ročnících, je členěn do tří základních tématických okruhů. V tématickém okruhu Místo, kde žijeme se žáci seznamují se základními poznatky o krajině, minulosti a současnosti regionu, vlasti, získávají informace o Evropě i jiných světadílech, orientují se v terénu, pracují s mapou. V tématickém okruhu Lidé kolem nás poznávají různé druhy lidské činnosti, jejich souvislost s přírodními podmínkami, poznávají, jak lidské činnosti ovlivňují vzhled okolní krajiny. Poznávají také, kulturu různých společností, seznamují se s právy a povinnostmi občanů našeho státu. Poznávají problémy doprovázející soužití lidí, společnost, svět. V tématickém okruhu Lidé a čas se žáci učí orientovat v dějích a čase, vytváří si základní představy o historii, kultuře, kulturních památkách a to i v jiných evropských státech.
Výuka probíhá převážně ve třídách, ale jsou zařazovány, vycházky, exkurze, návštěvy památek apod.

Výchovné a vzdělávací strategie
Pro utváření klíčových kompetencí ( k. k učení, k. k řešení problému, k.komunikativní, k.sociální a personální, k.občanské ) jsou využívány následující postupy:
- učitel podporuje samostatnost a tvořivost žáků, jejich aktivní znalosti a dovednosti
- učitel podporuje přijatelná řešení problémů
- učitel vede žáky k tomu, aby své získané poznatky předávali svým spolužákům
- učitel klade důraz na úroveň komunikace
- učitel vytváří situace, kdy se žáci vzájemně potřebují, tím podporuje vzájemnou pomoc žáků

Žádné komentáře:

Okomentovat