Loading

2.1.1. Charakteristika předmětu - MATEMATIKA

Obsahové vymezení
Vyučovací předmět Matematika vychází z obsahu vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace vymezeného v RVP ZV.

Časové vymezení
Na 1. stupni se vyučovací předmět Matematika vyučuje v minimální hodinové dotaci 22 hodin, podle potřeb žáků lze jej disponibilně navýšit. Na 2. stupni je to 17 hodin, lze jej disponibilně navýšit.

Organizační vymezení
Vzdělávací obsah předmětu Matematika je rozdělen do 4 tematických okruhů.

1. stupeň: Číslo a početní operace
2. stupeň: Číslo a proměnná -žáci si osvojují aritmetické operace, učí se získávat číselné údaje, seznamují se s pojmem proměnná
1. i 2. stupeň: Závislost, vztahy a práce s daty - žáci rozpoznávají určité typy změn a závislostí, které jsou projevem běžné reality. Analyzují z tabulek, grafů a diagramů. Zkoumají závislosti směřující k pochopení pojmu funkce.
1. i 2.stupeň:Geometrie v rovině a v prostoru- žáci určují a znázorňují geometrické útvary a geometricky modelují reálné situace, hledají podobnosti a odlišnosti útvarů kolem nás, uvědomují si vzájemné polohy objektů v rovině či prostoru. Získané poznatky a dovednosti napomáhají vést žáky k řešení úloh, které vycházejí z běžných situací.
1. i 2. stupeň: Nestandardní aplikační úlohy a problémy – měly by prolínat všemi tematickými okruhy v průběhu celého základního vzdělávání, žáci zde musí uplatnit logické myšlení. Součástí výuky je užití výpočetní techniky.

Realizovaná průřezová témata
V rámci předmětu matematika jsou realizovány některé tematické okruhy průřezových témat Osobnostní a sociální výchova, Multikulturní výchova a Výchova v evropských a globálních souvislostech.

Výchovné a vzdělávací strategie
V hodinách matematiky jsou pro rozvíjení a utváření klíčových kompetencí (k. k učení, k. k řešení problémů, k.komunikativní, k. sociální a personální a k. pracovní) využívány následující postupy:
- učitel zadává žákům takové praktické činnosti, při kterých mohou využívat matematické poznatky a dovednosti
- učitel rozvíjí paměť žáků pomocí numerických výpočtů, matematických vzorců a algoritmů
- učitel předkládá úlohy zaměřené na rozvoj kombinatorického, logického, abstraktního a exaktního myšlení
- učitel pomocí návodných otázek vede žáky k provádění rozborů problému a plánu řešení, k odhadům výsledků, k volbě správných postupů řešení
- učitel vybírá zajímavé úlohy pro rozvoj týmové spolupráce, originality řešení
- učitel podporuje vzájemnou pomoc žáků, učí je vzájemnému naslouchání, kritickému hodnocení práce své i ostatních
- učitel vede žáky k přesnému a stručnému vyjadřování užíváním matematického jazyka včetně symboliky

Žádné komentáře:

Okomentovat