Loading

7.2.9. Výtvarná výchova - 6. - 9. ROČNÍK

ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- experimentuje s různorodými materiály pro vizuálně obrazná vyjádření, vytváří v ploše i v prostoru jejich neobvyklé kombinace
- používá vybrané techniky pro vyjádření svých myšlenek a představ, hledá jejich neobvyklé
kombinace
- popíše subjektivní psychologický účinek barev a jejich symbolické významy
- ověřuje a využívá kompoziční principy, a to jak při vlastní tvorbě, tak při interpretaci vizuálně obrazných vyjádření vlastních i uměleckých
- zařadí do historických souvislostí různé typy zobrazení, na konkrétních případech porovnává různé přístupy ke zvolenému tématu, snaží se odhalit jejich kulturní a historické kontexty
- porovnává vybrané projevy kultury tzv. přírodních národů a projevy průmyslových civilizací
- rozliší pravdivé vjemy od fantazijních představ
- seznamuje se s jednotlivými typy vizuálně obrazných vyjádření a zkoumá jejich účinky ve vztahu k osobním prožitkům
- užívá metod uplatňovaných v současném výtvarném umění
- vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů, vědomě zvolí vhodný podklad
- zkoumá vztah vlastního těla a pohybu v prostoru, estetiku pohybu a pohyb v umění, využívá sluchové a hmatové podněty
- zdůvodní vlastní vizuálně obrazová vyjádření, podílí se na způsobu jejich prezentace, pokouší se interpretovat tvorbu druhých a pojmenovat různé způsoby vyjádření, učí se je tolerovat
- hledá, analyzuje skryté a tušené zákonitosti v přírodě, technických výtvorech a výtvarných dílech
- dokumentuje a sleduje proměny vlastního okolí, ověřuje si vliv svých činností na okolí
- porovnává design různých předmětů, navrhuje design jednoduchých předmětů
- různé vlastnosti vizuálně obrazných vyjádření variuje k získávání osobitých výsledků


UČIVO

Kombinace neobvyklých materiálů

Plošné a prostorové vyjádření

Uspořádání objektů do celků v ploše, objemu, v prostoru a časovém průběhu,
vyjádření vztahů pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty (lineární, světlostní, barevné, plastické a prostorové prostředky a prostředky vyjadřující časový průběh) ve statickém a dynamickém vyjádření

Malba temperou, suchým pastelem, kresba tužkou, perem uhlem, fixem

Originalita, projekce vlastních prožitků se zaměřením na volbu nebo kombinaci výtvarných technik

Harmonie, disharmonie, vyjádření pocitů se slovním komentářem

Nauka o barvách (jas, tón, lomená barva, pestré a nepestré barvy, míchání barev)

Kompozice (dominanta, vertikála, horizontála, diagonála, zlatý řez)

Kontrast, harmonie

Emotivní obsah nefigurativních i figurativních obrazových prostředků

Historický posun v interpretaci

Rozdíl v interpretaci evropské i mimoevropské kultury

Kontinuita vývoje vybraného umění

Současné zobrazovací prostředky (počítačová grafika, animace, fotografie, video)

Alternativní řešení vyjádření osobního prožitku

Typy vizuálně obrazných vyjádření, rozlišení, výběr a uplatnění pro vlastní tvůrčí záměry, hledisko vnímání vizuálně obrazného vyjádření ( vizuální, statické, dynamické), hledisko jejich motivace (fantazijní, symbolická, založená na smyslovém vnímání-racionální, konstruktivní, expresivní)

Prvky vizuálně obrazného vyjádření ve statickém i dynamickém vyjádření

Podklad: savost, struktura, barva

Reflexe ostatních uměleckých druhů

Tělo a prostor (tanec, sport, pantomima, gesta)

Tělo ve výtvarném umění (portrét, figurální kompozice), akční tvar malby a kresby, uspořádání prostoru, vyjádření proměn, manipulace s objekty

Výtvarně vyjádřený pocit z hudby

Výtvarně vyjádřený pocit z různorodých povrchů vnímaných hmatem

Rozdílná interpretace v různých historických obdobích

Tolerance k odlišnému vnímání, empatie

Klasická umělecká díla v porovnání se současnými

Důvody vzniku odlišných interpretací vizuálně obrazného vyjádření, záměr autora

Řád ve výtvarné geometrii (ulity, labyrinty)

Technické prvky

Sebehodnocení

Sebeprosazení, zdůvodnění konkrétního vizuálně obrazného vyjádření

Design – tvar a funkce

Reflexe a vědomé uplatnění při vlastních tvůrčích činnostech

1 komentář:

  1. Přijde mi trochu škoda, že se třeba při výtvarné výchově neklade větší důraz na teorii a celkově prostě na to, jak design může změnit naše vnímání. Jsou tu obory jako vývoj mobilní aplikace na míru, UX a všechno tohle, kde se točí velké peníze a moc lidí tomu nerozumí. Skoro by se řeklo, že to jsou peníze na zemi. :)

    OdpovědětVymazat