Loading

4.1-3.2. Obsah předmětů - PRVOUKA, VLASTIVĚDA, PŘÍRODOVĚDA

1. MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
1.1 vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
1.2 začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)
1.3 rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost

Očekávané výstupy – 2. období - žák:
1.4 určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
1.5 určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
1.6 rozlišuje mezi náčrt, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí
1.7 vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
1.8 zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
1.9 rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly naše státu a jejich význam


2. LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
2.1 rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi
2.2 odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
2.3 projevuje toleranci přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům

Očekávané výstupy – 2. období - žák:
2.4 vyjádří na základě svých vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
2.5 rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, obhájí při konkrétních činnostech své názory, popřípadě připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky
2.6 rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují základní lidská práva nebo demokratické principy
2.7 orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích
2.8 poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města)


3. LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
3.1 využívá časové údaje při řešení různých situacích v denním životě, rozlišuje děj minulosti, přítomnosti a budoucnosti
3.2 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
3.3 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost

Očekávané výstupy – 2. období - žák:
3.4 pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
3.5 využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých kulturních památek
3.6 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
3.7 srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik
3.8 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů


4. ROZMANITOST PŘÍRODY

Očekávané výstupy – 1. období - žák:
4.1 pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
4.2 roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě
4.3 provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů

Očekávané výstupy – 2. období - žák:
4.4 objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
4.5 vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
4.6 zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionu, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
4.7 porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do základních skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
4.8 zhodnotí některé konkrétní činnost člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
4.9 založí jednoduchý pokus naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu


5. ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupy – 1. období - žák:
5.1 uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
5.2 dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
5.3 chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě
5.4 uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu
5.5 reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech

Očekávané výstupy – 2. období - žák:
5.6 využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života
5.7 rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se v e vývoji dítěte před a po jeho narození
5.8 účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
5.9 uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události
5.10 předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
5.11 uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
5.12 ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
5.13 uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku

Žádné komentáře:

Okomentovat