Loading

5.1.1. Charakteristika předmětu - DĚJEPIS

Obsahové vymezení
Vyučovací předmět Dějepis vychází z obsahu vzdělávacího oboru Člověk a společnost vymezeného v RVP ZV.

Časové vymezení
Dějepis je povinným vyučovacím předmětem pro žáky 2.stupně ZŠ v 6.-9.ročníku. Navazuje na základy, které žáci získali ve vlastivědě ve 4. a 5.ročníku. Vyučuje se ve dvouhodinové týdenní dotaci (celkem 8 hodin).

Organizační vymezení
Vzdělávací obsah předmětu Dějepis má komplexní charakter. K organizačním formám výuky patří práce s učebnicí,historickými mapami, historickými dokumenty, odbornou literaturou a internetem. Výuka je doplněna historickými exkurzemi a praktickými cvičeními ve škole i v terénu.

Realizovaná průřezová témata
V rámci předmětu Dějepis jsou realizovány některé tématické okruhy průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

Výchovné a vzdělávací strategie
V hodinách Dějepisu jsou pro rozvíjení a utváření klíčových kompetencí (k. k učení, k. k řešení problémů, k. komunikativní, k. sociální a personální, k. občanské a k. pracovní) využívány následující postupy:
- učitel žákům zadává úkoly (referáty,krátkodobé osobní či skupinové projekty, pracovní listy), které je směřují k nalezení vlastního postupu osvojování si nových informací, posuzování a vyhodnocování pravdivosti a důležitosti získaných informací
- zadáváním vhodných úloh a přípravou dostatečného množství různých zdrojů dat motivuje žáky ke kritickému srovnávání informací z různých zdrojů
- připravuje žákům úkoly, na kterých se učí efektivní a společensky vhodné komunikaci, obhajobě vlastních stanovisek, vyjednávání a hledání kompromisů
- prostřednictvím společných prezentací, rozborů a hodnocení prací žáků vede žáky k sebehodnocení ústního, písemného projevu a dalších aktivit
- vhodnými úkoly podporuje zájem žáků o poznání místního regionu (památných míst, místních tradic,významných osobností apod.)
- motivuje žáky k prezentaci vlastních výtvorů
- nabízí možnosti zapojit se do různých soutěží a dalších akcí, kde by žáci mohli prezentovat vlastní schopnosti a dovednosti

Žádné komentáře:

Okomentovat