Loading

9.1.1. Charakteristika předmětu - PRAKTICKÉ ČINNOSTI

Obsahové vymezení
Vyučovací předmět Praktické činnosti vychází ze vzdělávacího oboru Člověk a svět práce.

Časové vymezení
Vyučovací předmět Pracovní činnosti je povinný předmět, který se vyučuje v 1. až 9. ročníku v 1 hodinové týdenní dotaci. Jednohodinové týdenní dotace vyučovacího předmětu Praktické činnosti lze organizovat střídavě jako dvouhodinové celky jednou za 14 dní v kombinaci s jiným vyučovacím předmětem. Na 1. stupni se třídy nedělí. Na 2. stupni jsou žáci při výuce praktických činností rozděleni do dvou pracovních skupin s odlišným charakterem pracovních činností.

Organizační vymezení
Výuka probíhá ve školní dílně, kuchyni a na školním pozemku.
Tento předmět obsahuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti. Žáci se učí pracovat s různými materiály a osvojují si konkrétní dovednosti. Upevňují si návyky hygieny práce, seznamují se se zásadami bezpečnosti práce a jsou vedeni k jejich dodržování.

Realizovaná průřezová témata
Z průřezových témat, která jsou zahrnuta v předmětu Praktické činnosti, najdeme především: Enviromentální výchovu, Osobnostní a sociální výchovu, Multikulturní výchovu a Výchovu k myšlení v evropských a globálních souvislostech.

Výchovné a vzdělávací strategie
V hodinách praktických činností jsou pro rozvíjení a utváření klíčových kompetencí
(k. k učení, k.k řešení problémů, k.komunikativní, k.občanské a k.pracovní) využívány následující postupy:
- učitel vede žáky k samostatnosti a tvořivosti při jednotlivých praktických činnostech
- učitel posiluje u žáků pozitivní vztah k práci
- učitel vede žáky k vytváření nekonfliktního prostředí při různých činnostech
- učitel podporuje různé přijatelné způsoby řešení problémů
- netoleruje agresivní, hrubé,vulgární projevy žáků v prostředí školní dílny, školního pozemku a v ostatních prostorách školy
- učí žáky pracovat v týmech
- vyžaduje dodržování pravidel stanovených jednotlivými řády odborných učeben
- učitel netoleruje nekamarádské chování a odmítnutí požadované pomoci
- cíleně motivuje žáky k dosažení vhodně zvoleného dalšího studia

Žádné komentáře:

Okomentovat