Loading

7.2.1. Charakteristika předmětu - VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Obsahové vymezení
Vyučovací předmět Výtvarná výchova vychází ze vzdělávací oblasti Umění a kultura vymezené v RVP ZV a je úzce spjat se všemi vyučovacími předměty.

Časové vymezení
Hodinová dotace v jednotlivých ročnících odpovídá učebnímu plánu, v 1.- 3. ročníku 1hodina, ve 4. – 7.ročníku 2 hodiny a v 8. a 9. ročníku 1 hodina týdně.

Organizační vymezení
Vzdělávací obsah předmětu Výtvarná výchova má komplexní charakter a je rozdělen do tří složek.
Vzdělávacím obsahem tématu Rozvíjení smyslové citlivosti jsou činnosti, které umožňují žákovi rozvíjet schopnost rozeznávat podíl jednotlivých smyslů na vnímání reality a uvědomovat si vliv této zkušenosti na výběr a uplatnění vhodných prostředků pro její vyjádření. Vzdělávacím obsahem tématu Uplatňování subjektivity jsou činnosti, které vedou žáka k uvědomování si a uplatňování vlastních zkušeností při tvorbě, vnímání a interpretaci vizuálně obrazných vyjádření. Vzdělávacím obsahem tématu Ověřování komunikačních účinků jsou činnosti, které umožňují žákovi utváření obsahu vizuálně obrazných vyjádření v procesu komunikace a hledání nových i neobvyklých možností pro uplatnění výsledků vlastní tvorby, děl výtvarného umění i děl dalších obrazových médií.

Realizovaná průřezová témata
V rámci předmětu Výtvarná výchova jsou realizovány některé tématické okruhy průřezových témat Mediální výchovy, Multikulturní výchova, Enviromentální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Osobnostní a sociální výchova.

Výchovné a vzdělávací strategie
V hodinách Výtvarné výchovy jsou pro rozvíjení a utváření klíčových kompetencí (k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní), využívány následující postupy:
- učitel zajišťuje žákům návštěvy galerií, besedy o umění – tím je motivuje k hlubšímu zájmu o umění a prohlubuje nenásilnou formou poznatky z oblasti kultury a umění
- učitel vybírá pro žáky vhodné knižní publikace a reprodukce výtvarných děl, čímž umožňuje žákovi získání širších poznatků daných obsahových témat
- učitel zprostředkovává žákům poznávání různých výtvarných technik a vhodných forem práce, podle zadání učitele žáci vybírají vhodnou techniku a formu práce
- učitel učí žáky naslouchat druhým a vnímat výtvarné projevy druhých, jako nezbytný prvek účinné mezilidské komunikace
- učitel vede žáky ke kritice vlastního díla i díla ostatních
- učitel vede žáky k úctě výtvarných projevů ostatních žáků, vzájemné toleranci a pomoci
- učitel vede žáky k tomu, aby se sami podíleli na výzdobě školy

Žádné komentáře:

Okomentovat