Loading

5.2.5. Občanská a rodinná výchova - 8. ROČNÍK

ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák:
- uvede etapy vývoje lidského jedince a jejich typické znaky
- uvede tělesné, duševní a společenské rozdíly mezi dítětem a dospělým člověkem
- objasní pojmy puberta a adolescence
- uvede příklady generačních konfliktů, jejich důsledky a možnosti řešení
- ve skupině se spolužáky sestaví soupis častých problémů dospívání a uvede možné způsoby jak jim předcházet a jak je vhodně řešit
- podle Zlatých stránek uvede kontakt na nejbližší pedagogicko-psychologickou poradnu, krizové centrum a linku důvěry
- uspořádá lidské potřeby Maslowovy hierarchie ve správném pořadí, doplní konkrétní příklady
- na konkrétních příkladech prokáže přímou souvislost mezi tělesnou, duševní a sociální složkou zdraví a vztah mezi uspokojováním lidských potřeb a hodnotou zdraví
- ve skupině se spolužáky sepíše různé důvody, proč člověk potřebuje společnost jiných lidí
- uvede příklady formálních a neformálních skupin
- charakterizuje důležitá pravidla soužití mezi přáteli
- uvede tři významy slova komunikace
- předvede různé způsoby a prostředky komunikace v různých modelových situacích
- vysvětlí pojem asertivní chování, uvede některé zásady a situace, kdy je vhodné takto jednat
- vysvětlí pojmy sexualita, sex,promiskuita, venerické choroby, AIDS, virus HIV, bezpečný sex, plánované rodičovství, antikoncepce, kondom, prezervativ, sexuální zneužívání, sexuální kriminalita, sexuální obtěžování, sexuální deviace, erekce, koitus, orgasmus, menstruace, ovulace, gravidita, interrupce, poluce, masturbace, poruchy pohlavní identity
- uvede zásady zodpovědného sexuálního ve vztahu ke zdraví, etice, morálce a životním cílům mladých lidí
- uvede, ve kterých případech je sex nezákonný
- uvede lidské vlastnosti důležité pro partnerský život
- uvede, které vlastnosti jsou společné všem živým organismům
- uvede, které vlastnosti zajišťují člověku výjimečné postavení v živočišné říši
- objasní pojem biologické hodiny
- uvede na příkladech, jak je životní rytmus člověka závislý na astronomických jevech
- vysvětlí pojem zdravý životní styl
- uvede šest základních zásad zdravé výživy
- ve skupině se spolužáky sepíše důvody proti a pro kouření a pití alkoholu
- na několika příkladech objasní vztah nesprávné výživy a kouření k civilizačním chorobám
- uvede příklady infekčních chorob a způsoby prevence a léčení
- sestaví podle zásad zdravé výživy týdenní jídelníček pro svoji rodinu
- sestaví si měsíční plán zdravého životního stylu a alespoň jeden týden se pokusí podle něho žít. O svých úspěších a neúspěších sepíše krátkou zprávu
- vysvětlí pojem droga, objasní, v čem spočívá nebezpečí drog
- napíše referát o smyslu života některé z velkých postav našich nebo světových dějin
- uvede, v čem vidí svůj smysl vlastního života
- z různých zdrojů vyhledá příběhy lidí, kteří ztratili svůj smysl života, se spolužáky seč pokusí přijít na to, kde se stala chyba
- napíše aspoň deset důvodů, které by mohly pozměnit smysl života člověka, seřadí tyto události od nejsilnější po nejméně silnou
- uvede, co je podstatou každého řádu
- uvede základní rozdíl mezi společenským řádem demokratickým a totalitním
- uvede základní lidská práva
- objasní pojmy individualismus a kolektivismus ve společenském uspořádání, rasismus, antisemitismus, xenofobie, anarchie, terorismus
- vyhledá v denním tisku příklady porušování lidských práv ve světě, články informující o projevech terorismu, rasismu, antisemitismu a xenofobie
- stručně vyloží obsah aspoň pěti článků ze Všeobecné deklarace lidských práv a svobod a zhodnotí, zda a jak jsou uskutečňovány v životě naší společnosti
- vyhledá z dostupných pramenů informace o OSN, uvede proč a kdy vznikla, jaké funkce plní, kde sídlí a kdo je jejím členem
- objasní pojmy egoismus a intolerance, uvede příklady
- vysvětlí pojem právní subjekt
- uvede, kdy člověk plně nabývá způsobilost k právním úkonům
- uvede, jaké druhy smluv může ve svém věku uzavřít
- napíše vlastní úvahu o tom, proč je správný výběr povolání tak důležitý
- sestaví tabulku, ve které uvede vždy tři povolání, které by: vykonával nejraději, rád vykonával, mohl vykonávat, nerad vykonával, určitě nemohl vykonávat (vždy vysvětlí proč)
- vybere náhodně alespoňň dvacet inzerátů nabízejících zaměstnání a vyhodnotí z nich, jaké vzdělání, znalosti, schopnosti a dovednosti jsou dnes nejčastěji zaměstnavateli požadovány


UČIVO

Člověk a dospívání
Dospívání
Hledání nového naplnění života

Člověk hledající společenství
Hledání blízkého člověka
Komunikace
Muž, žena a láska

Člověk hledající svůj svět
Člověk a svět
Zdravý způsob života

Člověk hledající sám sebe
Smysl života
Náhražky smyslu života

Člověk a předpoklady soužití
Člověk a řád
Lidská práva v zrcadle dějin
Problémy v oblasti lidských práv
Všeobecná deklarace lidských práv
OSN
O právní ochraně člověka, egoismu a intoleranci

Člověk a předpoklady zapojení do lidské spolupráce
Zaměstnání a povolání
Zákoník práce

Žádné komentáře:

Okomentovat