Loading

6.1.2. Obsah předmětu - 2. STUPEŇ

1. LÁTKY A TĚLESA
Očekávané výstupy - žák:
1.1 změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
1.2 uvede konkrétní příklady jevů dokazujících, že se částice látek neustále pohybují a vzájemně na sebe působí
1.3 předpoví, jak se změní délky či objem tělesa při dané změně teploty
1.4 využívá s porozuměním vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů

2. POHYB TĚLES - SÍLY
Očekávané výstupy - žák:
2.1 rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu
2.2 využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles
2.3 změří velikost působící síly
2.4 určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici
2.5 využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn při působení stále výsledné síly v jednoduchých situacích
2.6 aplikuje poznámky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů

3. MECHANICKÉ VLASTNOSTI TEKUTIN
Očekávané výstupy - žák:
3.1 využívá poznatky o zákonitosti tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů
3.2 předpoví analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní

4. ENERGIE
Očekávané výstupy - žák:
4.1 určí v jednotlivých případech práci vykonanou sílu a z ní určí změnu energie tělesa
4.2 využívá s porozuměním vztah mezi výkonem, vykonanou prací a časem
4.3 využívá poznámky o vzdálených předmětech různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh
4.4 určí v jednotlivých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem
4.5 zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí

5. ZVUKOVÉ DĚJE
Očekávané výstupy - žák:
5.1 rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šířšní zvuku
5.2 posoudí možnosti zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí

6. ELEKTROMAGNETICKÉ A SVĚTELNÉ DĚJE
Očekávané výstupy - žák:
6.1 sestaví správně podle schématu elektronický obvod a analyzuje správně schéma reálného obvodu
6.2 rozliší stejnosměrný proud od střídavého a změří elektrický proud a napětí
6.3 rozliší vodič, izolant a polovodič na základě analýzy jejich vlastností
6.4 využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů
6.5 využívá prakticky poznámky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní
6.6 zapojí správné polovodičovou diodu
6.7 využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh
6.8 rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředích zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami

7. VESMÍR
Očekávané výstupy - žák:
7.1 objasní (kvalitativně) pomocí poznatků o gravitačních silách pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem planet
7.2 odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností

Žádné komentáře:

Okomentovat