6.1.1. Charakteristika předmětu - FYZIKA

Obsahové vymezení
Vyučovací předmět Fyzika vychází z obsahu vzdělávacího oboru Člověk a příroda. Předmět svým charakterem (a vzdělávacím obsahem) velmi často přesahuje do dalších vzdělávacích oborů RVP ZV (Chemie, Přírodopis, Zeměpis, Člověk a svět práce aj.) a do povinně vyučovaného tématu „Ochrana člověka za mimořádných situací".

Časové vymezení
Fyzika je povinným vyučovacím předmětem pro žáky druhého stupně ZŠ, a to
od 6.-9.ročníku. Vyučuje se ve dvouhodinové týdenní dotaci.

Organizační vymezení
Vyučovací předmět Fyzika zpravidla probíhá v odborné učebně fyziky a ve vhodných případech může probíhat i v jiných prostorách školy a mimo budovu školy.
Umožňuje žákovi poznávání přírody jako systému, chápání důležitosti udržování přírodní rovnováhy, uvědomování si užitečnosti přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě.Jde převážně o zkoumání přírodních jevů v závislosti se změnami probíhajícími v čase.
Předmět Fyzika pomáhá žákům uvědomovat si svou existenci coby součást přírody a vesmíru, rozvíjí jejich dovednosti objektivně a spolehlivě pozorovat, měřit, experimentovat, vytvářet a ověřovat hypotézy, vyvozovat z nich závěry a ty ústně i písemně interpretovat, seznamuje žáky s možnostmi a perspektivami moderních technologií, učí žáky rozlišovat příčiny fyzikálních dějů, souvislosti a vztahy mezi nimi, předvídat je, popř. ovlivňovat, a to hlavně v souvislosti s řešením praktických problémů.

Výchovné a vzdělávací strategie
K utváření a rozvíjení klíčových kompetencí, (k.k učení, k.k řešení problémů, k.komunikativní, k.sociální a personální, k.občanské, k.pracovní) jsou využívány následující postupy :
- učitel zprostředkovává žákům různé metody poznávání přírodních objektů, procesů, vlastností a dějů
- učitel umožňuje žákům pozorovat, měřit a experimentovat, porovnávat výsledky a vyvozovat závěry
- učitel vede žáky k aplikování získaných poznatků v různých oblastech života
- učitel nabízí využití moderních technik při řešení problémů
- učitel podporuje využívání výpočetní techniky ve výuce
- učitel vede žáky k práci v týmech a zastávání různých rolí
- učitel vede žáky k poznání možností rozvoje i zneužití fyziky
- učitel umožňuje žákům soustavně pozorovat a experimentovat a získaná data zpracovávat

Žádné komentáře:

Okomentovat