Loading

5.1.2. Obsah předmětu - 2. STUPEŇ

1. ČLOVĚK V DĚJINÁCH
Očekávané výstupy - žák:
1.1 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
1.2 uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány
1.3 orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu

2. POČÁTKY LIDSKÉ SPOLEČNOSTI
Očekávané výstupy - žák:

2.1 charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu
2.2 objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost
2.3 uvede příklady archeologických kultur na našem území

3. NEJSTARŠÍ CIVILIZACE. KOŘENY EVROPSKÉ KULTURY
Očekávané výstupy - žák:

3.1 rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací
3.2 uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví
3.3 demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
3.4 porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie

4. KŘESŤANSTVÍ A STŘEDOVĚKÁ EVROPA
Očekávané výstupy - žák:

4.1 popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států
4.2 porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti
4.3 objasní situaci Velkomoravské říše a vnitřní vývoj českého státu a postavení těchto státních útvarů v evropských souvislostech
4.4 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám
4.5 ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury

5. OBJEVY A DOBÝVÁNÍ, POČÁTKY NOVÉ DOBY
Očekávané výstupy - žák:

5.1 vysvětlí znovuobjevení antického ideálu člověka, nové myšlenky žádající reformu církve včetně reakce církve na tyto požadavky
5.2 vymezí význam husitské tradice pro český politický a kulturní život
5.3 popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky
5.4 objasní postavení českého státu v podmínkách Evropy rozdělené do řady mocenských a náboženských center a jeho postavení uvnitř habsburské monarchie
5.5 objasní příčiny a důsledky vzniku třicetileté války a posoudí její důsledky
5.6 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
5.7 rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek

6. MODERNIZACE SPOLEČNOSTI
Očekávané výstupy - žák:

6.1 vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti
6.2 objasní souvislost mezi událostmi francouzské revoluce napoleonských válek na jedné straně a rozbitím starých společenských struktur v Evropě na straně druhé
6.3 porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů
6.4 charakterizuje emancipační úsilí významných sociálních skupin; uvede požadavky formulované ve vybraných evropských revolucích
6.5 na vybraných příkladech demonstruje základní politické proudy
6.6 vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrností vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků, ke kterým tato nerovnoměrnost vedla; charakterizuje soupeření mezi velmocemi a vymezí význam kolonií

7. MODERNÍ DOBA
Očekávané výstupy - žák:
7.1 na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky
7.2 rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů
7.3 charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu
7.4 na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv
7.5 zhodnotí postavení ČSR v evropských souvislostech a jeho vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí

8. ROZDĚLENÝ A INTEGRUJÍCÍ SE SVĚT
Očekávané výstupy - žák:

8.1 vysvětlí příčiny a důsledky bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků
8.2 vysvětlí a na příkladech doloží mocenské a politické důvody euroatlantické hospodářské a vojenské spolupráce
8.3 posoudí postavení rozvojových zemí
8.4 prokáže základní orientaci v problémech současného světa

Žádné komentáře:

Okomentovat