Loading

2.1.7. Matematika - 4. ROČNÍK

ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- počítá do 1 000 000 po statisících, desetitisících, tisících
- porovná čísla do 1 000 000 a řeší nerovnice typu 452 620 < m < 553 000
- zaokrouhlí čísla na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
- rozkládá čísla v desítkové soustavě např.3757=3x1000+7x100+5x10+7x1
- pamětně sčítá a odčítá čísla, která mají nejvýše dvě číslice rovné od nuly, např.8400-6200, 900 000-740 000
- písemně sčítá a odčítá (sčítat alespoň tři čísla, odčítat od jednoho čísla dvě čísla, od součtu dvou čísel jedno číslo)
- pamětně násobí a dělí čísla do 1 000 000 jednociferným číslem
- písemně násobí jedno a dvojciferným činitelem
- písemně dělí jednociferným dělitelem, provádí odhad a kontrolu svého výpočtu
- zjistí údaje z diagramu, sestaví jednoduchý diagram
- řeší slovní úlohy vedoucí k porovnávání čísel, provádí početní výkony s čísly v daném oboru, řeší slovní úlohy se vztahy o x-více(méně), x-krát více(méně)
- řeší slovní úlohy na 2-3početní výkony
- zapíše pomocí římských číslic 1-10
- názorně vyznačí polovinu, čtvrtinu celku
- řeší jednoduché slovní úlohy na určení poloviny, třetiny, čtvrtiny, pětiny, desetiny z daného celku
- sečte zlomky se stejným jmenovatelem
- určí vzájemnou polohu dvou přímek
- sestrojí rovnoběžku s danou přímkou
- sestrojí kolmici pomocí trojúhelníku s ryskou k dané přímce
- narýsuje kružnici s daným středem a poloměrem
- pozná a nakreslí souměrný útvar
- určí osu souměrnosti překládáním
- narýsuje trojúhelník
- určí obvod jednoduchého obrazce (trojúhelník, čtverec, obdélník) sečtením délek jejich stran
- vymodeluje kvádr a krychli z dané sítě
- převede jednotky délky:
km na m
m na dm, cm, mm
dm na cm, mm
cm na mm


UČIVO

Číselný obor 0-1 000 000:
Čtení a zápis čísel, číselná osa
Zápis čísel v desítkové soustavě, počítání po statisících, desetitisících, tisících
Porovnávání čísel do 1 000 000, řešení jednoduchých nerovnic
Zaokrouhlování čísel na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky
Sčítání a odčítání čísel v daném oboru, sčítání a odčítání zpaměti pouze čísla, která mají nejvýše dvě číslice rovné od nuly např.2700+4600
Vztahy mezi sčítáním a odčítáním
Násobení a dělení čísel v daném oboru, vztahy mezi násobením a dělením
Pamětné násobení a dělení jednociferným číslem
Písemné násobení jednociferným a dvojciferným činitelem, kontrola výpočtu
Písemné dělení jednociferným dělitelem, kontrola násobením
Pořadí početních výkonů
Slovní úlohy na porovnávání čísel, na početní výkony, na vztahy o x-více (méně), x-krát více (méně)
Užívání závorek
Římské číslice
Diagram, zjišťování údajů z diagramu, sestavení jednoduchých diagramů
Celek, část, zlomek
Polovina, čtvrtina, třetina, pětina, desetina; pomocí obrázku určovat části celku
Řešení a vytváření slovních úloh k určování poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny z celku
Vytvoření celku z jeho dané poloviny, čtvrtiny,třetiny, pětiny, desetiny
Jednoduché případy sčítání zlomků se stejným jmenovatelem

Geometrie
Vzájemná poloha přímek v rovině, rovnoběžky, různoběžky, průsečík, kreslení a rýsování rovnoběžek a různoběžek, vyznačování průsečíku
Kolmice, kolmost, rýsování kolmic pomocí trojúhelníku s ryskou
Kružnice, kruh, střed a poloměr kružnice, rýsování kružnice s daným středem a poloměrem
Osa souměrnosti, určování os souměrnosti, překládání papíru na obrázcích, souměrné tvary
Rovnoramenný a rovnostranný trojúhelník
Grafický součet a rozdíl úseček, trojúhelníková nerovnost, konstrukce trojúhelníku
Souměrné tvary ve čtvercové síti, konstrukce souměrného útvaru ve čtvercové síti
Síť kvádru a krychle rozložením krabičky
Obvod jednoduchých rovinných obrazců sečtením délek jejich stran
Jednotky délky

Žádné komentáře:

Okomentovat