2.1.6. Matematika - 3. ROČNÍK

ŠKOLNÍ VÝSTUP
Žák :
- čte a píše trojciferná čísla
- vytvoří daný soubor s daným počtem prvků do 1000, vyznačí čísla na řádovém počítadle
- zakreslí obraz daného čísla na číselné ose
- porovná čísla do 1000 (764 a 864, 764 a 784, 764 a 768)
- používá sčítání a odčítání v oboru do 1000 při řešení praktických úloh
- písemně sčítá a odčítá dvě trojciferná čísla, provádí kontrolu svého výpočtu
- řeší slovní úlohy na porovnání dvou trojciferných čísel, na sčítání a odčítání dvou trojciferných čísel, na vztahy o x-více, o x-méně
- užívá spoje všech násobilek malé násobilky
- násobí zpaměti dvojciferné číslo jednociferným číslem v jednoduchých případech (16x4, 2x17)
- dělí dvojciferné číslo jednociferným číslem mimo obor násobilek, určí neúplný podíl a zbytek
- řeší slovní úlohy vedoucí k násobení dvojciferného čísla jednociferným a dělení dvojciferného čísla jednociferným číslem
- odhadne výsledek, řeší slovní úlohy vedoucí k užití vztahů x-krát více, x-krát méně
- čte časové údaje na různých typech hodin ( i digitálních), sleduje např. délku vyučovací hodiny, přestávky, dobu oběda, délku spánku apod.
- označí bod, krajní body úsečky, průsečík dvou přímek
- rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině
- změří délku úsečky s přesností na milimetry
- sestrojí úsečku dané délky s užitím jednotky milimetr
- provede odhad délky vzdálenosti Tučné
- pomocí stavebnice (dostupných materiálů) sestrojí modely staveb tvaru kvádru, krychle apod.


UČIVO

Číselný obor 0-1000:
Číselná řada, čtení a zápis čísel, číselná osa, počítání po stovkách, desítkách a jednotkách
Znázornění trojciferných čísel na číselné ose
Porovnávání čísel, porovnávání čísel pomocí číselné osy
Řešení úloh na porovnávání trojciferných čísel
Zaokrouhlování čísel na stovky a desítky
Rozklad čísla v desítkové soustavě
Součet a rozdíl čísel
Sčítání a odčítání násobků sta
Písemné algoritmy sčítání a odčítání
Sčítání a odčítání bez přechodu násobků sta
Sčítání a odčítání s přechodem násobků sta
Písemné sčítání dvou sčítanců, kontrola výsledku záměnou sčítanců
Písemné odčítání, kontrola výsledku sčítáním
Řešení a tvoření slovních úloh na sčítání a odčítání
Odhad a kontrola výsledku
Násobilky 0-10, dělení v oboru těchto násobilek, automatizace všech spojů násobení a dělení v oboru násobilek
Násobení a dělení dvojciferného čísla jednociferným
Dělení se zbytkem
Součin, podíl, zbytek
Pamětné násobení dvojciferného čísla jednociferným mimo obor násobilek
Násobení a dělení součtu nebo rozdílu
dvou čísel
Užití závorek
Řešení a vytváření slovních úloh se dvěma
různými početními výkony
Rozlišování sudých a lichých čísel
Orientace v čase: den-24 hodin, 1 hodina-60 minut, 1 minuta-60sekund

Geometrie
Přímka, polopřímka, vzájemná poloha dvou přímek, různoběžky, rovnoběžky
Rovinné obrazce: trojúhelník, čtyřúhelník, čtverec, obdélník
Strana rovinného obrazce
Rýsování přímek, označování průsečíku různoběžek
Vyznačování polopřímek
Kreslení a rýsování rovinných útvarů ve čtvercové síti
Jednotky délky: milimetr, kilometr
Měření úseček s přesností na milimetry, odhad délky úsečky
Rýsování úseček dané délky (např. v cm a mm)
Měření délek stran rovinných obrazců
Provádění odhadů délek různých úseček a vzdáleností
Modelování staveb tvaru kvádru, krychle apod. (užívání stavebnice, krabiček)

Žádné komentáře:

Okomentovat