Loading

8.2.1. Charakteristika předmětu - TĚLESNÁ VÝCHOVA

Obsahové vymezení
Vyučovací předmět Tělesná výchova vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví vymezeného v RVP.

Časové vymezení
Tělesná výchova je členěna do třech základních etap.První etapa zahrnuje 1.a 2. ročník, druhá etapa 3.až 5. ročník a třetí etapa 6. až 9. ročník. Výuka do 5. ročníku probíhá koedukovaně v rámci jedné třídy, od 6. ročníku odděleně.
Do výuky tělesné výchovy v 1. a 2 ročníku je zařazen plavecký výcvik, v 7.ročníku lyžařský kurz, v 8. či 9.ročníku sportovní týden.

Organizační vymezení
Výuka probíhá v tělocvičně a na školním hřišti.Nedílnou součástí jsou projektové dny, během nichž je tělesná výchova uskutečňována. Výuka je založena na spolupráci žáků, práce ve dvojicích a týmech.Hlavním cílem je komplexní vzdělávání žáků v problematice aktivního pohybu jako významného činitele působícího na zdravotní stav a harmonický rozvoj dítěte. Žáci jsou vedeni k poznávání vlastních pohybových možností a zájmů, současně i k poznání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost a duševní a sociální pohodu. ˇ

Realizovaná průřezová témata
Z průřezových témat, která jsou zahrnuta v předmětu Tělesná výchova, najdeme Osobnostní a sociální výchovu a Výchovu v evropských a globálních souvislostech.

Výchovné a vzdělávací strategie
V hodinách tělesné výchovy jsou pro rozvíjení a utváření klíčových kompetencí (k. pracovní, k.komunikativní, k.k řešení problémů, k.sociální, k. k učení) využívány následujícím postupy:
- učitel se vždy snaží jít příkladem, snaží se nejen o „profesionální“, ale i, a to zejména, o lidský přístup k žákům
- učitel si získává důvěru žáků tím, že s nimi otevřeně komunikuje na „kulturní úrovni“, své názory opírá o smysluplné argumenty a je ochoten kdykoli uznat svůj omyl či chybu
- učitel uplatňuje individuální přístup k žákovi a výsledky posuzuje vždy z pohledu „přidané hodnoty“
- učitel při hodnocení používá ve zřetelné převaze prvky pozitivní motivace
- učitel vede žáky k tomu, aby si osvojili nové pohybové dovednosti, kultivovali svůj pohybový projev i správné držení těla a postupně usilovali o optimální rozvoj zdravotně orientované zdatnosti
- učitel podporuje týmovou spolupráci při řešení problémů
- učitel klade důraz na „kulturní úroveň“ komunikace
- učitel netoleruje agresivní, hrubé a vulgární projevy chování žáků
- učitel vede žáky k čestnému jednání v duchu „fair play“
- učitel učí žáky pracovat v týmech a rozvíjet jejich schopnost zastávat v týmu různé role
- učitel podporuje vzájemnou pomoc žáků a vytváří situace, kdy se žáci vzájemně potřebují

1 komentář:

  1. Kontroverzní otázka. Tělocvik ano nebo ne? Za mě spíš ano, i když bych řekl, že by se měl trochu změnit koncept toho předmětu. A není to jenom o tom, že třeba sportovní podlahy ve školství jsou dneska naprosto nevyhovující. Ale celkově o tom, že ten tělocvik pak může mít na děti i poměrně silné následky.

    OdpovědětVymazat